tisdag 3 februari 2009

pocs.dk kommer upphöra

Det första egna domännamnet jag köpte för snart tio år sedan var pocs.dk. Anledningen till att det blev en dansk adress var att då för tio år sedan så fick man bara registrera .se adresser om man hade företag, och .com adresser var snordyra. Kort därefter släppte de på reglerna för .se adresser och jag köpte pox.se som har varit min hemsida sedan dess. Nu har jag sagt upp pocs.dk adressen som ändå har länkat till samma webbhotell som pox.se ligger på.

Däremot så tänker jag utöka utrymmet jag har på pox.se. Den hemsida ni ser är bara en liten del av allt jag har där. Jag har forum, olika installationer av publiceringssystem (CMS), olika bildmappar från fotouppdrag, olika tester av php och asp script som exempelvis lösenordsskyddade sidor, gästboksfunktioner och en egen chatt-kanal. Det är inte publika sidor utan endast för mig och för min egen utvecklings skull.

För er som vill lära er mer om att bygga hemsidor kan jag varmt rekommendera svenska webdesignskolan.se trotts att de stavar med engelsk stavning ;) Man kommer långt med att använda färdiga mallar som finns på de flesta webbhotell, men för att kunna få kontroll över innehållet bör man kunna lite om html och lite om css som är de två grundläggande språken för webbdesign i dag.

0 kommentarer: