tisdag 10 februari 2009

LCD-PLASMA-SPEL?

Vi ska köpa en större tv till vardagsrummet och i och med att jag tidigare hade ett mediacenter och ett xbox till tvn så är den vi har nu en 32 tums lcd tv. Den är verkligen jättebra, men efter att vi möblerade om så är texten lite svårläst från soffan. Okej ett riktigt ilands problem. Nu vill jag köpa en 47 eller 50 tummare.

Hur som helst så har jag överallt läst att om man ska köra data eller tvspel i tvn så ska man köpa en lcd tv. Men att om man bara ska se på tv så är det bättre skärpa och kontrast i en plasma. I och med att jag spelar rätt mycket xbox och då och då även kopplar i datorn, så har jag uteslutande kollat efter en lcd tv i butikerna. De är dyrare och i klassen 47-50 tum så kan det skilja runt 4-5000 kronor mellan en lcd och en plasma.

Men nu var vi hemma hos ett par vänner som köpt en 42 plasma. De kör xbox och wii med hur bra bild som helst. Jag frågade om vad det då kan vara som gör att det ska vara en lcd. Släpar bilden kanske på en plasma? Men nej tvärt om. En plasma har tydligen inte alls det prblemet med släpningar som en lcd kan ha. Däremot kan bilden "brännas in" i glaset om den får stå på med samma bild en längre tid. Men killen vi var hos har även tidigare haft plasma och kört tv spel och det har alldrig varit nått strul. Sen har ju de flesta tv apparater eller xbox en inbygd skärmsläckare. Liten text, typ från en dator kan vara svårläst på en plasma, men all text på xboxet såg hur bra ut som helst. Och jag kör inte längre ett Mediacenter på tvn i vardagsrummet. Så med en prisskilnad runt 5000 kronor funderar jag nu på en plasma i stället för en lcd. Bildmässigt såg det hur bra som helst ut. Någon som är mer påläst i ämnet får gärna komma med tips!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Något för dig kanske då:
http://www.testfakta.se/Article.aspx?a=22732

Pierre Pocs sa...

Tack. Ja enligt det testet så är ju inbränningen på plasmor rätt markant och då är jag tebax på lcd :o