torsdag 12 februari 2009

Reggae

Ni som är inne på vit matktmusik kan sluta läsa nu!
Jag älskar reggae och har lyssnat på det sen min första Bob Marley skiva (Legend) jag fick av min pappa 1985. Jag tänkte inte göra något större inlägg om det, men ville tipsa om vad jag lyssnar på. Bob Marley var så klart jäkligt stor och har gjort riktigt sköna plattor. Tyvärr vet många knappt någon annan artirst om man ber dem räkna upp vilka som är bra reggae artister. Så det jag lyssnar på just nu är Freddie McGregors nya platta Mr McGregor som är rätt lätt reggae. För er som har Spotify är hans platta här. Och vill ni fler bra artister (enligt mig) i kategorin reggae så har ni min spellista här. För er som inte har Spotify kan jag tyvärr bara länka till YouTube med Freddie och den är inte från nya plattan. Och ni som inte alls gillar reggae. Trist för er!

2 kommentarer:

Jensa sa...

Freddie McGregor var en ny bekantskap för mig. Tack som fan. Riktigt najs.

Vet inte om du gillar Bob Dylan. Själv är jag helt såld och samlar på hans musik. Om du gillar hans musik kan jag rekommendera en fantastisk hyllningsplatta där en väldigt stor variation av reggaeartister hyllar en av historiens största musikaliska genier genom reggaeversioner av hans egna låtar. Plattan heter "Is it rollin' Bob? - A reggae tribute to Bob Dylan" och rekommenderas.

Det är en dubbelplatta och man kan nöja sig med att lyssna på den första av plattorna. Den andra plattan kräver att man är helt satt ur spel...

När det kommer till Dylan vill jag köpa skivor inte filer. Plattan finns på Ginza:

http://www.ginza.se/Product/Product.aspx?Identifier=193669

På en i dagsläget väldigt aktuell site kan man säkert finna den som torrent...

Pierre Pocs sa...

Nice! Ska kolla upp den skivan. Känner igen några artister och låtar från den redan. Bob Dylan funkar alltid :D Gick faktiskt på repeat på jobbet i dag, efter att du nämnde honom.