tisdag 3 mars 2009

Ny färg på hemsidan


Är hemma förkyld och risig så jag passade på (läs uttråkad) och bytte till en vit bakgrund på hemsidan www.pox.se. Detta för att jag nu är trött på vintern och längtar till vår och sommar. Då kan inte sidan vara svart längre för det blir alldeles för tungt. Lätt som en plätt när hela sidan är byggd med css (stilmall). Det får också bli mitt lilla tips här till er nya hemsidabyggare. Försök att separera inehåll och form så mycket det går. Låter det klurigt? Okej. Det som styr vilken färg sidan och texten har. Det som säger om sidan är vänsterjusterad eller centrerad. Vilket typsnitt sidan har. Din topbanner. Allt det är formen på sidan och blir så mycket lättare om man kan ändra egenskaperna på ett ställe eller i en fil. Bygger du inte sidan med någon stilmall (css) kommer du märka fördelen den dag du vill byta bakgrundsfärg eller typsnitt på 150 olika sidor ;)

När jag ändå pratar css. Har ni sett att jag trollade bort den där bloggermenyn i toppen på den här sidan. Gillade inte att den länkade bort från den här bloggen. det gäller ju att hålla kvar besökarna ;) Det enda som var bra med den topmenyn var att man kunde logga in där, så den funktionen flyttade jag ner i menyn.

Har lite huvudbry med hemsidan och hur jag ska jobba med den. Vill inte ha en massa kategorier utan lite random stuk på hur bilderna visas. Som det är nu så bygger jag på med nya bilder bakifrån, sidan3 men lyfter någon bild jag är extra nöjd med till sidan 1. Kanske att jag bara ska ha en sida med färre och bara de bästa bilderna, men det tar ju lite glädjen av hela grejen. För tanken är i dag inte att sälja mig eller mina bilder. Utan bara visa sånt jag gllar att fota. Har du någon bättre idé? Tips tas tacksamt emot.

0 kommentarer: