söndag 8 mars 2009

Bara för att man kan?

Är det bara jag som är trött på bildbehandling eller rättare sagt bildbehandlare som bildbehandlar bara för att de kan och inte för att det lyfter motivet? Jag är säkert lite bildskadad och analyserar alla bilder som kommer för mig, komposition, färger, ljus, motiv, kvalitet och bildbehandling och jag är fullt medveten om att det även går mode i olika typer av bildbehandlingar. Som nybörjare så vet jag att man måste få prova olika saker och hitta sin stil men att se erfarna fotografer eller kreatörer som inte alls har känsla för när en viss bildbehandling passar smärtar mig. Anledningen till att jag tar upp det nu är att jag sett rätt mycket av konstiga och opassande bildbehandlingar på senare tid. Den bildbehandling jag nu främst tänker på är den med en svartvit bild med en datalj i f'ärg. Okej jag vet att många kunder eller beställare som inte inte har samma vana som mig och kollar massa bilder och foton varje dag, kan säga att de vill ha en sån där "häftig" bild i svartvitt med en detalj i färg. Och ofta kan det ju bli snyggt. Bara det finns en tanke bakom vilken detalj och varför man lyfter fram just den i färg. Ett exempel på ett sådant dåligt val såg jag när jag stod i kön på IKEA och fick syn på en tavla över Paris. Fin vy över Paris där man i bakgrunden ser Eifeltornet i färg. Hur mycket färg Eifeltornet nu har. Men i och med att det var ett svartvitt foto och Eifeltornet nu var upplyst och ni som vet att allt ljus har en gul ton så blev nu alltså resultatet ett gult Eifeltorn. Utan denna lilla onödiga bildbehandling så hade det bara sett ut som ett gammalt klassiskt kort över Paris. Nu ser det mer ut som....någon pissat på en fläck av tavlan.

Så vad ska man göra åt detta? Mitt tips är att tänka lite mer än att bara sätta sig framför ett bildbehandlingsprogram och börja testa olika saker. Fråga alltid dig själv vad, varför, om och hur du ska bildbehandla. Det här är ett snällt exempel men jag har sett mycket värre av andra etablerade fotografer som i porträtt lyfter helt menlösa detaljer i färg och enligt mig sabbar en annars fin bild. Okej om nu kunden efterfrågar det, och kunden har ju alltid rätt. Men man kan som fotograf också vägra att förstöra sina bilder. Eller? Så är det kanske lika bra att be om ursäkt till alla er som har denna tavla hängandes hemma. Men tyvärr så skulle jag irritera ihjäl mig på just denna tavla. Sorry.

3 kommentarer:

leapox sa...

Håller fullständig med dig. Man hade kunnat gjort tavlan lite bruntonad och sen låtit tornet ha lite mer färg. Eller bara haft den snyggt svartvit. Peronligen så gillar jag annars när man lyfter fram en detalj i färg - men det ska vara som du skriver, en genomtänkt detalj. Bara för någon dag sedan surfade jag på en fotografs sida som tagit många vackra bilder, men bildbehandlat konstigt med just svartvit med färgeffekt. Bilderna tappade en hel del charm pga detta. Men sen måste man ju få leka lite med denna effekt - men ett proffs bör ju välja/veta vad man visar andra.

Sebastian Skog sa...

fy fan vart kan man köpa den snygga tavlan!! är ju ett måste i köket/sovrummet/vardagsrummet/toan/i bilen!

Pierre Pocs sa...

Smaken är som baken :|