lördag 21 mars 2009

En vecka med nya ögon

EPI-LASIK apparaten jag låg i för en vecka sedan.

I dag lördag var jag och tog bort den skyddande linsen efter EPI-LASIK behandlingen i söndags. Det kändes som en befrielse att bli av med de linserna, och Nils Juto som var läkaren för min behandling kollade i dag så att ögeonen läkt som de skulle. Mina hornhinnor hade läkt fint och min syn var långt över körkortssyn. Jag har mycket bättre syn än min fru som gjorde samma behandling sammtidigt. Men så har hon också sämre syn från början vilket innebär att lasern brände längre på henne än på mig. Vilket också betyder att läkningen tar längre tid för henne. Däremot så ser jag nu i kväll lite grumligare utan linsen än vad jag gjorde i går. Det är rätt vanligt enligt Nils och beror på att linsen som legat på hornhinnan har plattat till den under läkningen. Nu när den lyftes bort så kan hornhnnan vara lite ojämn, men det går också över. Jag kan bara säga att jag nu har bättre syn än vad jag haft med glsögon tidigare, och då är mina ögon inte i mål ännu. Minst under tre veckor till så läker ögon och skärpan och synen blir bättre hela tiden. Nu har jag i en vecka tagit tre olika ögondroppar och ska fortsätta med två olika droppar i en månad. Kortison och smörjande droppar 4 ggr/dag. Men dropparna känns bara skönt att ta, och ögonen blir piggare direkt.

Jag är supernöjd. Okej min fru sitter här bredvid och kisar när hon föröker se på bildskärmen efter en vecka, men för mig har det gått riktigt bra. Och alla kommer i mål efter en sån här begandling som läkaren säger :) Jag ska på återbesök om tre veckor för att kolla så allt är ok.

7 kommentarer:

Lasse sa...

Hallå Pierre.
För mig blir nu ögonen bara bättre och bättre och man glömmer gärna att ta dropparna eftersom man inte tänker på det. På morgonen däremot så blir synen som ett nytvättat fönster efter att ha tagit dom... :-)
Återkommer i den "långa" tråden efter mitt återbesök.

Förresten, söker man på epi-lasik på google så hamnar din blogg på plats 6!!!

Pierre Pocs sa...

Lassa: Hej du! Kan hålla med om att det är så bra nu så att man nästan glömmer att ta dropparna. Och det är precis som du nämner på morgonen efter att man tagit dem :D Jag är så himla nöjd redan och det ska bli spännande om en vecka när jag ska på tre veckors kollen. Lite trist dock att min frus ögon inte alls verkar lika bra. Men hon hade dubbelt så dålig syn som jag och det kanske tar längre tid för ögonen att läka då. Kul att jag kommer på 6e plats på epi-lasik på google :) Åter kommer efter sista besöket.

David Tenser sa...

Hej Lasse & Pierre! Vet inte om ni fortfarande läser dessa trådar, men gör ett försök:

Jag ska operera mig den 19 december i Eskilstuna och är nyfiken på vilka synfel ni hade. Skulle även väldigt gärna vilja veta vilket synfel din fru (Pierre) hade?

Jag har -5 på höger öga och -5 plus lite astigmatism (en halv "dioptri") på vänster öga.

Pierre Pocs sa...

Hej David!
Jag hade -2,5 något och min fru hade ca -3,75 och också lite astigmatism. Jag är supernöjd och min fru jättenöjd även om hon ska på en nio månaders kontroll, då hon fortfarande hade lite brytningsfel efter 6 mån kontrollen. Är det inte bra då blir det nog en korrigering för henne.

Men vi båda kan lugnt säga att det är den bästa investering vi gjort för oss själva!

Lycka till.

David Tenser sa...

Nu har jag gjort operationen. Gjorde den den 19 december så detta blir "dag 4" och jag börjar sakta men säkert kunna använda datorn, läsa sms, etc. Det är lite suddigt och det svider fortfarande en del i ögonen, men det kan säkert till viss del bero på linsen som skaver lite. Var lite kul att följa kommentarerna på denna blogg så jag tänkte skicka en rapport själv. :)

Jag ska ta bort linsen redan imorgon den 23, dvs endast 4 dagar efter operationen. Är lite orolig för att det inte ska ha läkt ihop helt då. I sådana fall måste jag ha kvar linsen till den 25:e (ja de jobbar tydligen på juldagen också!). Håller tummarna för att det ska ha läkt fint tills imorn så jag kan fira jul utan en irriterande lins över ögat.

Pierre Pocs sa...

Jätte bra initiativ David! Det verkar vara väldigt många som hittar till de här inläggen om EPI-LASIK, vilket känns jättekul :)

David Tenser sa...

Dag 6 för mig nu (och julafton!). Fick ta bort linsen igår som jag hoppades på. Skavde lite på ena ögat efteråt men inte alls så det gjorde ont eller så.

Vaknade idag med mycket bättre syn och inga obehag alls! Kan utan större problem läsa texten på skärmen med normal storlek. Mitt högra öga ligger lite efter och är suddigare, det var det ögat som skavde lite igår när linsen togs bort. Förhoppningsvis blir det bättre snart.