onsdag 20 augusti 2008

Ett smidigare men osäkrare Vista

Är fortfarande hemma med Maja. Både hon och jag är helt slut efter ett kräkmaraton. I dag skall vi bara ta det lungt och försöka få i oss lite föda och ladda för att komma iväg till verkligheten i morgon.
För några veckor sedan så köpte jag en ny dator (HP Pavilion dv9000) och blev för första gången tvungen att på riktigt stifta bekantskap med Windows Vista. Det tog inte lång stund förens jag blev riktigt störd på alla dialogrutor med säkerhetsvarningar så fort jag ville installera eller ändra något. Exempelvis ville jag installera några typsnitt/fonter och det tog mig en evighet på grund av att jag var tvungen att klicka i en massa säkerhetsvarningar.

Den här sega funktionen är säkert bra när flera delar på en dator eller när en dator används offentligt och funktionen kallas för UAC (User Acount Control). Om du som jag är ensam ägare på datorn (admin) och också tröttnat på den här irriterade funktionen så kan man stänga av den genom följande.
  1. Start menyn
  2. Kontrollpanelen
  3. Användarkonton
  4. Aktivera avaktivera kontroll av användarkonton (UAC)

Nu går det att jobba lite smidigare, även om det fortfarande går bra mycket segare än i XP.
Och ändå har jag 3Gb i ram minne i nya burken. Eller att jobba går fortare i nya burken men att göra systemändringar suger. Exempelvis att byta skrivbordsbakgrund tar 45 sekunder, för att Vista måste skapa tumnagel bilder som verkar ta en evighet.

Hmm ett test jag gjorde. Jag verkar så ond när man räknar alla gärningar någonsin ;(





Du är 50% ond!



Det ruvar en ondska i ditt hjärta även om du döljer det väl!

Fler test hittar du på testportalen.se


0 kommentarer: