torsdag 26 november 2009

Intresse för foto?



Det här är en anteckning jag skapat på Facebook från början. Flera har anmält sitt intresse redan och jag bygger tekniken så fort jag får lite tid. Om intresse finns att vara med, så dra en kommentar på detta inlägg. Vore jättekul om vi blir många som är med.


1 grupp med fotointresserade som en gång i veckan, eller månaden om det blir för tufft fotar och tolkar en bild på ett tema och lägger upp sin bild på någon gemensam sajt. Med tema menar jag typ. Kärlek, börda, avverkad, mys, klassisk film, ondska...ahh ni fattar. Rullande schema på vem som väljer tema och alla deltar i mån av tid. Inget krav på tekniskt perfekta bilder och megapixlar så att alla kan vara med även om man inte har en systemkamera.

Jag har sett denna typ av idé genomföras av andra och undrar om det finns intresse bland några av mina vänner. Man behöver alltså inte vara fotograf för detta utan bara gilla fotografi. Vi behöver inte träffas IRL, men kanske kan ha någon typ av forum där vi kan ge och ta feedback, spåna på idéer och diskutera foto i stort. Eller kanske bara hålla oss på FB?

Tror att denna typ att tvingas fota en bild på ett tema är väldigt utvecklande på alla sätt och att alla som deltar får ut något av ett sådant här projekt. Inga krav utan det ska bara vara en kul grej.

Förslag på förfina denna idé är också varmt välkomna.


Intresserad? Någon?

edit 091125: Tema (narratologi) (Wikipedia)
Tema, ämne, vad något berättat handlar om på ett djupare plan. Intrigen, karaktärerna, miljön, berättartekniken och olika symboler i berättelsen är saker som tillsammans bidrar till att göra mottagaren uppmärksam på temat. Temat finns nästan aldrig inskrivet i berättelsen utan måste tolkas fram. Begrepp som ligger nära temabegreppet är myt och motiv. Olika motiv i en berättelse kan ofta utgöra underteman medan temat avser berättelsen som helhet.

Vanliga tema

Olycklig kärlek
Hämnd
Döden
Rivalitet
Släktskap
Orättvisa
Religion

edit 091126
Det blir en blogg som troligen kommer att heta imagine Alla som är med får ett login till bloggen och kan skriva och ladda upp bilder, Sen är nog en bra start om alla först gör en kort pressentation om sig själv. Första temat kan också vara självporträtt. Alltså din tolkning av ett självporträtt ;). Sedan när man har tid så är man med på veckans fototema. Helt utan tvång. Har man inte td så har man inte. Tror det här kan bli jäkligt flummigt och kul. Kom igen. var med nu!!!!! När väl bloggen är publicerad vet jag att några Twittervänner också är sugna på att haka på. Ju fler desto roligare. Mvh // Pierre

2 kommentarer:

SebbeSula.se sa...

Jag är intresserad. Jag o Danne drog igång fotoutmaning.se förut, men det rann ut i sandenpga tidsbrist. Så, jag är mer än gärna på :)

Pierre Pocs sa...

Jättekul. Tjoar till när jag fixat en blogg vi kan hålla till på.