lördag 21 november 2009

En väldigt skön lördag

I går var vi på bio och såg andra filmen i Twilight serien som heter New Moon. Jag, frugan, äldsta dottern och frugans syrra hade bokat biljetter för redan en månad sedan. Annars var det väldigt slutsålt. Att den blir rätt sågad i tidningar beror nog mest på recensenter som inte läst böckerna. Tyckte den var helt okej. Stora dottern tyckte det var ballt att jag kände killen som skötte filmen och att vi efteråt fick följa med bakom disken då han ville diskutera kameror plus att vi fick en plansch som kan anses som hårdvaluta just nu ;) Lilla Maja sov hos svär päronen och vi fick lite sovmorgon. En riktigt lyxig morgon med andra ord. Men hon behöver inte vara borta länge innan man saknar henne igen. I dag är det ett strålande väder ute och vi ska strax sticka ut på en promenad. Min förkylning börjar ge sig och tror att lite friskluft kan göra gott i dag.

Såg nyss en film med en fotograf som var i Dubai och fotade en modell ute i öknen. Blev väldigt inspirerad men känner att jag snart måste bestämma mig för vilken väg jag ska välja när det gäller portabel ljussättning. Ska jag investera i ett Batteri till mina befintliga blixtar eller köpa att nytt kitt med lamphuvuden och batteri eller ska jag satsa på små hotshoeblixtar och fjärrutlösare? Det är självklart en stor kostnadsfråga med pengar från 5000 kr till 40 000 kr , men jag vill börja fota studioljus utomhus. Det finns så mycket häftiga bilder man kan ta då. Testade en väldigt b ig lösning nu på morgonen. Att ställa upp en hotshoeblixt och sätta den på fjärrutlösning och sedan rikta om den inbyggda blixten i kameran så den ej slår mot modellen utan mot den andra blixten. Det fungerar men att ha ett papper framför blixten på kameran för att rikta om ljuset. Njae Nej.

0 kommentarer: