tisdag 14 april 2009

Tre veckor efter EPI-LASIK

I dag var jag och min fru på återbesök hos optikern, tre veckor efter laser behandlingen EPI-LASIK. Min fru som inte varit så där jättenöjd och ser rätt suddigt kommer att få fortsätta med kortisondroppar i tre månader till. Hon hade ju dubbelt (-4) så mycket synfel som jag (-2), så det är ju inte så konstigt att det kan ta lite längre tid för henne. Men med mig var det annat :) Jag såg över förväntan och när optikern frågade om jag såg översta raden så såg jag sista. Hon bytte tavla med mindre bokstäver och frågade om jag såg översta raden nu, varpå jag svarade att jag fortfarande såg den nedersta raden. Oj oj det är ju över förväntan utbrast hon :) Så jag slutar nu med dropparna och är supernöjd med resultatet. Tror inte att jag ens sett så här bra med glasögon tidigare :)

Något jag kommer att sakna och ska försöka få tag på i alla fall är de smörjande dropparna jag nu tagit i tre veckor. Jag som jobbar framför bildskärm 10 timmar om dagen har alldrig känt mig så pigg i ögonen som med de dropparna. Samma sak på mornarna då ögonen känns trötta. En droppe och ögat käns piggare på en gång. Hoppas inte det är receptdroppar.

8 kommentarer:

Lasse sa...

Sorry har glömt..... igår var jag på återbesök 28 dagar senare och ibland är mina ögon "trötta" vilket jag kände på väg in. Som väntat så var inte synen helt ok MEN! jag ser betydligt bättre än innan. Det är fortfarande för mig en varierande syn men 90% helt ok. Pierre, jag bad om en extra dos Oxyal (de smörjande) vilket jag fick utan problem. Ska tillbaka om 1 månad igen för efterkontroll men ögonen läker bra. Som sagt innan, när man tar dessa så blir det som ett nyputsat fönster så be om att få en liter eller två.... ;-)

Ska på mässa nu i Vegas vilket kan oroa mig lite med tanke på flygtid och kabintryck men det var inga problem enligt Juto.

Återkommer om ytterliggare 1 månad om min utveckling och jag hoppas verkligen att frugan får komma upp på samma nivå som oss utan att behöva göra om operationen.

Lasse sa...

Hallå Pierre. Nu är jag uppe i 3 månader och jag är väl inte helt nöjd. Det är mkt bättre än tidigare men absolut inte som jag förväntat mig. För vissa tar det ju längre tid att få "full" syn så jag undrar hur har det gått för dig och frun?

Pierre Pocs sa...

Hej Lasse! Kul att höra ifrån dig, men trist att det fortfarande inte är riktigt bra. För mig är det riktigt kanon och min syn har aldrig varit bättre. Någon morgon kan ögonen kännas lite grusiga, men det kan lika gärna vara min allergi. Jag ser riktigt bra på nära håll och då jag jobbar framför skärm hela dagarna så är det en fröjd. Min fru däremot säger som du. Hon kan inte riktigt förklara vad det är som inte är bra. Men hon har svårt att fokusera av något slag. Hon ser bra på långt håll och på nära håll, men att byta fokus blir tydligen svårt. Men som du säger så kan det ju ta rätt lång tid för vissa. Hoppas ni snart är på 100% fullgod syn och hoppas du får en skön sommar med dina nya ögon. Håll mig gärna uppdaterad hur det går. Ha det

My sa...

Får man fråga vad denna metod kostar att göra? Funderar nämligen på att operera mig framöver, så tacksamt om du skriver lite mera om hur era ögon mår nu några månader efteråt... Ha en trevlig midsommar!

Pierre Pocs sa...

Hej My! Den metod vi använde kostade 33 000 kr Den räknas som den säkraste metoden och de skär aldrig i ögat, vilket jag tyckte kändes bra. Det negativa är att den tar lite längre tid för ögonen att läka. Men om en ögonläkare skulle titta i mitt öga i dag så skulle han alltså aldrig kunna veta att jag opererat ögat.

Som jag skrivit i kommentaren till Lasse här ovan så är jag supernöjda och kan nog påstå att det är bland det bästa jag gjort. Men det verkar vara många som det kan ta lite längre tid för innan ögonen är 100%.Ju större synfel man har. Desto längre tid kan det ta för ögonen att läka. Detta för att laserstrålen blir tvungen att ligga på fler sekunder mot ögat.

Jag vet nog tre personer till som gjort denna behandling i samma veva som jag. Men de har alla haft större synfel än jag. Och de är inte 100% nöjda så här tre månader senare. Men doktorn sa att det kan ta upp mot ett halvår innan ögonen läkt.

Men jag är supernöjd och kan verkli8gen rekommendera detta.

Anonym sa...

Hej Pierre,

hur har det gått för din fru och hennes ögon? Har hon fortfarande obehag?

//Sofia

Pierre Pocs sa...

Hej SofIa!
Nja min fru har inte obehag. Hon tycker att hon ser bra. Det är okej säger och hon var på synundersökning för någon dag sedan. Det är ju nu runt ett halvår sedan hon gjorde sin behandling och det har blivit bättre för var gång hon kollar, men det är inte bra. Var öga för sig är det bra syn på, men det är något typ brytningsfel som gör att det inte är hundra fullgod syn. Så jag antar att de ska göra en korrigering runt årsskiftet. Det är ju inte alls så kul. Känns lite trist att inte kunna glädjas tillsammans. Men hon säger i alla fall att det är det bästa hon gjort.

Jag förundras fortfarande över vilken bra syn jag fått. Satt senast i förrgår på ett möte och kikade ut genom fönstret och blev häpen över hur skarpt jag såg på långt håll. Så hoppas att hon också snart kan säga så.

Anonym sa...

varfor inte:)