söndag 19 april 2009

teknisk frustration

Hela helgen har gått åt till att försöka få liv i min bärbara arbetsdator. En HP som inte ens har ett år på nacken. Skulle ju kunna utnyttja garantier och lösa det den vägen, men ville helst inte lämna iväg den på reparation eller för att få en ny. Detta på grund av mina privata filer som finns på hårddisken. Så nu har jag blåst hela burken och installerat uppdateringar. Och det är ju inte så enkelt att bara installera alla uppdateringar på en gång, utan några i taget för at sedan starta om och då hittar den några till som kan installeras. Så en tjugo omstarter senare börjar den likna en arbetsbar dator. Med detta inte sagt att den är frisk. Jag misstänker nämligen ett hårdvarufel eller ett boot fel. Den vill nämligen inte alltid starta om utan släcker ner sig helt och så får de stå ett tag och sen fungerar det. Det skulle ju kunna vara att processorn eller grafikkortet blir för varm. Sen har jag 3Gb arbetsminne som mer påminner om 500Mb RAM. Så det kan ju vara som jag misstänkte från början att minnet har fått en smäll.

Mitt antivirus måste nu också omregistreras då det inte är min 360 licens som gäller utan Nortons 60 dagars trial. Sen ska skrivaren och wacom plattan installeras. Plus att jag tappade alla filer och bilder till det lilla hobbyuppdrag jag hade med att bygga hemsida åt KM. Okej den var i stort sätt färdig, men loggan som jag skulle jobba på är borta. Och till slut kanske datorn inte fungerar alls.

Nu ger jag upp och åker ut på landet med familj och kamera några timmar. Och efter det så är det en ny arbetsvecka då jag inte tänker lägga ner en sekund på att lösa datorstrul hemma.

0 kommentarer: