lördag 18 april 2009

Datorhaveri

Min arbetsdator har gett upp och jag kan inte jobba med varken bilder eller webb just nu. Vista låser sig när jag gör något i utforskaren eller försöker gå ner i någon mappstruktur. Först misstänkte jag ett hårdvarufel som ramminnet eller hårddisk, men nu börjar jag nästan misstänka att ett virus kan ligga bakom. Alla återställningspunkter är borta och likaså alla loggar som skulle kunnat skvallra om felet. Jag är helt rådlös och som sista utväg ska jag försöka göra en backup av viktiga filer till en extern hårddisk. Misstänker att det kommer låsa sig då också. Sen återstår bara en total återställning. Funkar inte det så är det säkert ramminnet i alla fall som kan ha gett upp. Läste på ett forum att XP och vista skiljer sig lite åt när det kommer till just RAM. XP funkar inte alls medans just Vista kan ge denna typ av fel att datorn låser sig.

Just nu bloggar jag och kollar Internet/mail på min mini notebook. Men att jobba på den är uteslutet.

0 kommentarer: