lördag 18 april 2009

En favoritbild


När jag var uppe i Stockholm med familjen och vi gick i gamla stan så sprang jag förbi den här bilden. Den satt i en tavla en bit in i just en tavelaffär. Det tog några sekunder innan jag reagerade och jag var tvungen att vända om för att kolla in den ordentligt. Det är just en sån reaktion från ett fota jag älskar. Efter lite efterforskning så visar det sig vara en kvinnlig fotograf vid namn Toni Frissell som tagit detta kort i Florida 1941. Det finns så mycket i denna bild jag verkligen gillar. Det är svartvitt med hög skärpa. Kompositionen är spännande och ljuset från vattenytan som skapar en horisontell linje från huvudet är klockren. Men mest är det nog alla frågor kroppen skapar. Bilden är ju lugn och harmonisk, men kroppen säger ändå något annat med armarna som sticker rätt ner med spretande fingrar. Kroppen har inte heller den där lugna flytande känslan. Detta gör den för mig lite mystisk och otäck. Min fru får associationer till Nick Cave och Kylies video när hon ligger död i vattnet och det är nog lite den känslan denna bild säger mig också. Ja det här är en klar favorittbild hos mig. Skulle lätt kunna tänka mig att ha denna som en tavla här hemma. Det var dagens bildanalys fårn mig ;)

0 kommentarer: