måndag 24 november 2008

Har du Windows Vista och lite RAM minne?

Här kommer ett trix som kan snabba upp din dator rejält om du har köpt en dator med Windows Vista och inte har så mycket ramminna i datorn. Ofta om man köper en lite billigare dator i dag så är det inte speciellt mycket ramminne i den. Då kan ett snabbt USB minne eller ett minneskort utöka RAM minnet. Kravet är att minnet måste vara dubbelt så stort som ditt nuvarande ram minne. När du sedan pular in minnet i datorn så kommer en dialogruta upp som frågar vad du vill göra. Där finns ett val att utöka just ramminnet. Klicka och datorn gör ett test om ditt minne är tillräckligt snabbt och sen är det bara tutta och köra.

Okej inget kan ersätta ett RAM minne helt och hållet för de är toksnabba, men snabbare går det i alla fall. Har du en billig dator med bara 1GB i ram så köp ett snabbt usb minne på 2Gb.
Jag har 3Gb RAM i min burk och är inte säker på vilken nytta det här riktigt ger mig, men jag har ett 8Gb minneskort som sitter i min inbyggda kortläsare.

Det finns två varianter av datorer som också behöver en speciell Vista version. 32 eller 64 bitars dator. Den vanligaste är 32 och vet du inte vilken dator du har så kan jag nästan lova att du har en 32 bitars dator med ett Vista för just 32 bitar. Om så är fallet så betyder det också att ditt Windows inte kan hantera mer ram minne än 4 Gb. Så allt däröver är bortkastat om du inte nu har ett 64 bitarssystem som kan hantera lite olika beroende på vilken version av 64 Vista du har. Men mellan 8Gb-128+Gb kan ett 64 bitars operativsystem av Vista klara av. Men det finns i dag tyvärr inte så många program skrivna för 64 bitars datorer (moment 22).

1 kommentarer:

Anonym sa...

Tack för tipsen!