fredag 4 april 2008

Dokumentation inför anmälan till Patientnämnden

Jag har varit förkyld, hängig och haft en jobbig hosta speciellt på kvällarna efter läggdags ända sedan i december -07. I december träffade jag en läkare på Eskilshems vårdcentral som skrev ut en hostmedicin. I januari fick jag träffa ännu en läkare som tog prov. Detta prov visade inte på någon infektion så jag fick inget penicillin. Däremot en ny hostmedicin.

Den sista mars kom hostan tillbaka och hostmedicinen var slut. 1 april (tisdag) ringer jag vårdcentralen som efter automatiska svararen ringer upp och jag berättar att jag inte varit 100% frisk sen i julas och att det är hostan som är värst. Jag får till svar att läkarna är så fullbelagda så att det tar minst två veckor för att få en läkartid. Jag får en utläggning av kvinnan i telefon om att kommunen får ett nytt avtal i maj och att det säkert kommer bli lättare att få en läkartid då. Blir du hjälpt av om du får hämta ut mer hostmedicin? Ja för tillfället hjälper väl det. Okej då kan du ringa det här numret senare i dag, kanske vid 1700 och kolla om receptet har kommit in till apoteket.

Det kom inte någon medicin allas under dagen varpå jag ringer vårdcentralen igen onsdag morgon 2 april. Kvinna ringer upp vid lunch och jag förklarar att jag inte fått någon hostmedicin.
Nej vad konstig. Jag har skickat det till läkaren, men han har inte bemött det. Jag skickar in en påminnelse säger kvinnan. Det kom inte någonting till apoteket på onsdagen heller.

Torsdag väldigt upprörd ringar jag åter igen till vårdcentralens automatiska svarare som säger att de skall ringa upp vid 1145. Nu är jag så upprörd så jag ringer till Patientnämnden för Södermanlands län. Jag berättar hela historien för kvinna som håller med om att det låter sjukt. Vänta på en läkare till i maj med symtom som liknar lunginflammation. Att inte få medicinen man blivit lovad flera dagar i rad. Hon lovar att ringa upp Eskilshems vårdcentral och återkomma till mig. Det går på ett kick och när hon ringer upp säger hon att vårdcentralen bara har fått in ett ärende och det var tisdag den 1 april. Vidare hade de sagt att de i telefonen inte kan skriva ut medicin (det fattar till och med jag) utan att de bara förmedlar till en läkare. Sedan påstår kvinnan på vårdcentralen till kvinnan i Patientnämnden att när en läkare skrivit ut något kan det ta upp till fem arbetsdagar innan patienten får medicinen. Detta lät till och med otroligt för kvinnan på Patientnämnden. Men då inga samtal fanns dokumenterade så var det inte mycket mer att göra än att kvinnan från patientnämnden lovade att skicka anmälningsblanketter. Och jag fick tippset att alltid ta namn på den jag talar med i telefon med.

Torsdag middag klockan 1200 ringer vårdcentralen Eskilshem upp. Nu är det en annan kvinna jag får prata med. Jag berättar att jag är upprörd och varit i kontakt med Patientnämnden. Att jag inte fått min hostmedicin ännu och att jag börjar ledsna. Ja det var **Förnamn** du pratade med. Men om du gått så länge så kanske doktorn vill kolla upp dig lite mer. Det kan ju vara något allvarligt då och det kanske inte är hostmedicin du behöver främst. Nej just det sa jag från början.
Blir en tid hos doktorn klockan 0900 i morgon bra?

Tror att Patientnämnden slog rätt högt tydligen. Jo självklart kommer jag hellre till en läkare i morgon än att bara få hostmedicin i dag. Jag det blir bra säger jag. Jo en sak till säger jag. Namnet på kvinnan jag pratat med tidigare som du sa förnamnet på. Har hon ett efternamn också?

Det blir tyst i telefonen. Hon harklar sig. Nja ähm jag hittar inte det just nu. Kanske kan vi ta det i morgon när du kommer?

fredag den 4 april 2008 klockan 0900 är jag på plats på vårdcentralen. Betalar 100 kronor och sätter mig i väntrummet. Där sitter fem andra patienter och skruvar på sig. De har suttit sedan klockan 0800. Då frågar en kvinna vilken läkare de andra väntar på. Alla skulle tydligen till samma läkare som inte alls synts till. Då går kvinnan ut till receptionen. Kommer tillbaka med en sköterska som berättar att alla som väntar på denna läkare kan gå till receptionen och få sina pengar tillbaka för han kommer inte, och ingen annan läkare har heller tid. Men om någon har något akut så kan dessa få prata med sköterskan. Pierre Pocs säger sköterskan! Du får träffa en annan läkare så fort han är klar med patienten han har nu. Ojdå kan detta bero på att patientnämnden ringde i går till dem?

Jag fick en timme senare komma in till en läkare som till slut tog några prover och skrev ut en liten flaska hostmedicin. Penicilin, nej jag har inget virus. Något mot mina insomningsbesvär? Nej drick mindre kaffe på dagarna.

Så nio telefonsamtal inklusive patientnämnden och apotekets receptupplysning. En resa första gången till apoteket då medicinen inte hade kommit. En till vårdcentralen och ytterligare en till apoteket i dag. Detta för en flaska hostmedicin. Vart är samhället på väg?

Ja vad säger man? SUCK. // Pierre

3 kommentarer:

Anonym sa...

...SICKO...

Pierre Pocs sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Pierre Pocs sa...

Jo fast i Sverige så har vi Uppdrag granskning i stället för Mchael Moore. Tippsa dem om vårdcentralen i Eskilstuna kanske ;)