söndag 13 april 2008

Arbetsflöde

Först in i Lightroom

I Bridge en överblick på vad som behöver göras i PS

Sist beskärning och uppskärpning i Photoshop

Nu när jag gått över till att fota uteslutande i RAW formatet så gäller det att hitta ett smidigt arbetsflöde. Som jag skrivit tidigare så är ju Lightroom smidigt då den vid import av bilder även kan göra backup till exempelvis en extern hårddisk. Det är även väldigt smidigt att göra en första sortering av bilder som inte är bra och även för att göra den mest grundläggande bildbehandlingen i. Jag har faktisk gjort all bildbehandling på fotosessionen med gruppen Griffen i Lightroom. Jag använde bara Photoshop för att skärpa upp och beskära de högupplösta bilder jag skulle leverera. Detta går också i Lightroom men jag känner mig mer bekväm med just detta i Photoshop. För att tagga eller lägga in annan metadata som jag inte vill ha i mitt register för sökbarhet, men som kan vara bra att bädda in i bilderna för leverans, så använder jag Adobe Bridge. 140 bilder behandlade för webb och 30 högupplösta för tryck tog sammanlagt 2 timmar till färdig CD-skiva. Då är det nästan första gången jag kör hela arbetsflödet i Lightroom. Helt okej tycker jag. // Pierre

0 kommentarer: