söndag 25 oktober 2009

Tritone


Det bästa resultatet enligt mig för att få en bild att tona mot en färg är nog tritone.
Först en helt svartvit bild. Jag gör den dock aldrig svartvit med verktyget gråskala från början. Det är det klart sämsta alternativet och tyvärr det som är lättast att hitta i Photoshop. Gråskala gör visserligen bilden svartvit men den blir också väldigt "platt". Dålig kontrast med andra ord. Så på denna bild använde jag mig av Övertoningskarta som man hittar under justeringlager i PS (bredvid nytt lager). Färgen på övertoningskartan ska så klart var från Svart till vitt då. Om bilden blir för ljus med övertoningskarta vilket var precis vad som hände med denna bild så sätter man in en tredje punkt i mörkgrå punkt i mitten på övertoningskartan. En ny punkt får man in genom att klicka strax under färgerna i kartan.

Nu har jag fått en svartvit bild med mycket bra kontrast och väljer att göra en gråskalebild.
image/mode/greyscale.
Efter att detta är gjort så blir dutone alternativet till gängligt i samma meny. Så jag väljer just dutone och i rutan som kommer upp ändrar jag i scroll listen till tritone. I denna bild valde jag tre färger. Därav tritone! En svart färg och två varmare gråa färger som bilden ska tona mot. Lite beroende på vilket Photoshop man har så ser denna ruta lite annorlunda ut men det här är själva principen.

Har för mig att det här trixet fungerar på två olika typer av bilder i regel. Porträtt och lanskapsbilder. Modell på bilden är min dotter Cassandra.

Detta må vara det snyggaste sättet för att tona mot en färg men det är inte mitt favoritsätt. Det tar för lång tid. Kanske att jag avslöjar mitt favorit sätt senare i ett annat inlägg ;)

0 kommentarer: