tisdag 27 oktober 2009

Nya jobbet

I dag var jag först på jobbet vilket verkar vara ganska vanligt förekommande. Har liksom blivit en morgonmänniska och när det bara tar åtta minuter till jobbet så tar jag min morgonkaffe där. Vilken lyx. Jag har gjort lite enklare jobb senaste veckan bara för att komma in i systemen på ett smidigt sätt. Enklare jobb har varit tillbehör till grävmaskiner så som skopor, tänder, mindre hydraulik osv. Har både gjort manus till illustratörerna men även ritat egna bilder. Sökt i system efter artikelnummer, ersättnings artiklar och knackat in det i nya kataloger som skall skickas med en maskin. Riktigt kul när man börjar fatta. I dag fick vi dock en genomgång av hur man söker och ritar in ledningsmattor, vilket är vad jag till största delen kommer att syssla med. Och vips så var förvirringen total. För er som inte har en aning om vad jag menar så tänk så här. I er bil. Rita ut var kablarna från batteriet går genom bilen och var de ansluter. Motor, lampor, reläer, stereon i kupén osv. Så just nu är mitt huvud fyllt med kablar, kontakter, skyddsslangar, kopplingar, lampor, signalhorn, och hur allt ska dras på ramen till en grävmaskin.

Men även om det är väldans mycket att ta in så älskar jag utmaningen. Vi ska få gå flera internkurser i ellära och lära oss om de olika maskiner som finns. Att få sitta och rita i illustrator med perspektiv raster och söka information i olika system. Det är ju faktiskt det jag är utbildad till. Och att jag kommit in i ett himlans trevligt gäng gör det inte sämre.

Väldigt lägligt ska jag också på klassträff i helgen med mina illustratörs polare från högskolan och några av dem jobbar så klart också på Volvo CE. Däremot brukar dessa klassträffs reunions inte bli så väldigt städade om jag minns rätt ;)

Nu ska jag förbereda mig för mitt kvälls tisdagsnöje. Att kolla och hänga i chatten på Slashat.se. Sveriges roligaste teknik videopod. Bokar mig nästan varje tisdag runt 20:00 med snacks och nått gott att dricka och datorn i ett bekvämt rum här hemma.

0 kommentarer: