lördag 10 oktober 2009

Nytt jobb nya utmaningar

Nu var första veckan på nya jobbet avklarad och det har bara varit information och utbildning så här långt och just utbildningsbiten kommer att fortsätta i mer eller mindre form länge till. Att sätta sig in i många nya system som alla inte är up to date är rätt klurigt men kul, och att få börja jobba i Illustrator igen ska bli riktigt kul. Har varit lite orolig för att tappa kompetens i de program jag egentligen är utbildad i, när jag inte fått använda det på snart fem år. Men nu blir det som sagt ändring på det och med lite tur kommer jag att få börja använda och jobba i 3D via Composer också ett riktigt riktigt dyrt program där man kan spränga isär 3d modeller i rätt perspektiv på ett väldigt enkelt sätt.

Hade en fotning på söndag inbokad men den sket sig. Inte första gången det blir ändrade planer. Hade bokat bort annat för just denna fotning. Nu ser jag i stället fram emot några plåtningar v45 och 46 som jag vet är lite säkrare kort. Sen har jag klurat på att göra ett timelaps projekt. Det är när man sätter ihop djävulskt många bilder och det blir som en film. Försöker bara välja ut vad jag ska fota. En soluppgång och en himmel och moln som rör sig brukar vara vanliga motiv för sånt. Har dock en ide som jag funderar på. Snubblade över en bra mall för timelaps foto. Här är ett exempel på en trettio sekunders film: 24 fps times 30 seconds = 720 frames. 4,400 seconds (length of actual event) divided by 720 frames (frames needed for final movie) = 20-second intervals between shots/frames. Ni hajar utmaningen ;) Här är ett rätt bra exempel från u tub.




Men just nu ska jag ut i det fina vädret med lilla Majsingen.

0 kommentarer: