söndag 11 oktober 2009

iPhone + Mac Book Pro = sant

Att man kan använda sin iPhone som modem och dela sin Internetanslutning med sin Mac är hur enkelt som helst. Bara att koppla in usb-sladden och under nätverk i datorn ställa in att telefonen ska användas som ett modem. Nu ville jag sköta detta trådlöst med bluetooth vilket jag inte fick att fungera. Ett slarv fel av mig. Man aktiverar så klart bluetooth i både dator och telefon. I datorn väljer man en gång att parkoppla sin telefon och klickar på Fortsätt. Då kommer ett säkerhetsnummer upp i telefonen och en fortsätt knapp. Här gjorde jag felet att i telefonen klicka på fortsätt. Ologiskt big no no. När säkerhetssiffrorna kommer upp i telefonen klickar man i datorn på fortsätt och sedan på forsätt i telefonen. Och vipps så fungerar telefonen som ett trådlöst internetmodem för datorn. Dessa steg behöver dock bara göras en gång. Sedan är det bara att i datorns bluetooth ikon klicka på Anslut till nätverk, så är man igång. I iPhonen blir topplisten blå och det står Internetdelning på.

Detta betyder att det är rätt onödigt att ha ett extra mobilt bredband och usb dongel från i mitt fall Telenor. Detta ska sägas upp i morgon. Det mobila bredbandet hade jag mest till min lilla mini note book. Men nu när jag inte tågpendlar längre och speciellt efter att jag köpt min Mac Book Pro 13 och fått det att fungera (nu trådlöst) med min iPhone så...

En lustig grej jag inte hunnit testa är om det är lika enkelt mellan en iPhone och en PC att dela bredbandet. Men framför mig i Telenorbutiken stod en man och frågade just detta. Han köpte just en iPhone men abonnemang och ett mobilt bredband separat. Sa att han hade en PC och undrade om han inte kunde surfa genom iPhonen. Killen bakom disken svarade att han trodde det skulle fungera, man att han aldrig hört någon som fått det att fungera. Jag tyckte det lät väldigt konstigt och att det lät som att den killen ville sälja mycket i stället för att lösa kundens logiska fråga. Men nu vet jag i alla fall att det fungerar klockrent med en Mac.

0 kommentarer: