lördag 15 augusti 2009

Sommarn dör nu

Kati och jag på spårvagn i Kortedala/Göteborg. foto: Eva Elillä

I dag kommer Kati hem från Polen. Hon har varit i Krakow med sitt jobb och kollat in både Auschwitch och Saltgruvan. Jag har varit hemma och haft det riktigt kul med lilla Maja. Men nu ska det bli skönt att hon kommer hem. Har saknat!

På måndag börjar jag jobba och allt drar igång. Dock inte som vanligt då SJ strular mer än någonsin. De bygger dubbelspår, drar in på avgångar och fan vet allt. Som om inte pendlandet var jobbigt som det var. Så min plan är att ta bilen upp till jobbet i Stockholm i några månader. Det kommer inte heller att gå så smidigt då jobbet ligger centralt vid Gärdet och jag måste in och gröta i stan och även betala tull. Chefen har redan gjort klart att de inte vill ha mig på halvtid eller att jag ska jobba på distans men jag kommer inte palla det här pendlandet speciellt länge. 8 timmars arbetstid, 4,5 timmars restid och så hem och säga godnatt till familjen. det är 22,5 timmars restid i veckan som bara går bort. Plus att pendlarkortet kostar mig 3900kr/mån. Det borde ju betyda att jag skulle kunna gå ner i lön rejält för ett jobb här i stan och ändå tjäna på det. Right? Nej den här hösten ska jag förändra min egen situation på ett eller annat sätt. Jag undrar hur många pendlare som har fått nog söker sig bort från Stockholm nu.

Och jo jag vet att det heter Sommaren (rubriken) men det är från en John Holm låt som heter Öde stranden ;)

1 kommentarer:

leapox sa...

Fint kort på oss ju :) Kul att komma hem och läsa din blogg och se att du saknat mig...
Hoppas du hittar ett jobb nära hemmet snart! Håller tummarna! Kram