torsdag 13 augusti 2009

Black & White


Closeup Black & White, originally uploaded by PIERREPOX.

Jag älskar verkligen svartvita bilder och i Photoshop finns det massor av sätt för att göra en bild svartvit. Och olika sätt ger olika resultat. Det sämsta sättet lustigt nog är just det sätt som de flesta känner till. Nämligen att bara konvertera bilden till gråskala. Då blir bilden en dassig svartvit bild utan kontrast och alla andra sätt ger ett bättre resultat. Andra bättre sätt är bland annat, Tunna ut, Dra ner mättnaden, Svart-vit lagermask eller svartvit övertoningskarta eller att ta den ljusa kanalen i LAB läge och göra till RGB och sen öka kontrasten. Den senaste med LAB är nog den som blir allra snyggast men så tar den också lite tid att göra och är nog den krångligaste att göra.

Men så finns det faktiskt andra sätt som är superenkla och ger ett jättebra resultat. Och det är med filter. Inte de filter som följer med PS utan med filter från Nik Software som tillverkar proffsfilter för Photoshop. För svart vita bilder använder man Silver Efex Pro som man tweeka i evigheter om man vill, men då gör jag ju hellre det i Photoshop. Nej de har en uppsättning färdiga konverteringar där man får en förhansvisning av resultatet direkt. Och tro mig det blir riktigt bra. Denna bild är svartvit koverterad med Silver Efex High Structure är även uppskärpt med ett filter från Nik och det filtret heter Sharpener Pro. Sharpener är ett bra komplement till Photoshops oskarp mask.

Nu var det ju svartvitt jag tippsade om men nästa gång kanske jag ska visa hur Nik´s filter Viveza trollar med färgbilder. Det är rätt otroligt hur bra filter har blivit de senaste åren och verkligen snabbar upp arbetsflödet i Photoshop. Nämnas ska kanske att de här filtren inte är gratis, men de är som sagt väldigt proffsiga. Kolla in filmerna om hur man jobbar med Silver Efex Pro här.

Däremot är jag lite gammaldags och tycker nog att man inte ska hoppa på filter direkt utan lära sig hur man gör i Photoshop först. Och det fins säkert andra filter som är bra än de från Nik Software, men det är de jag har testat och vet att proffsen gillar.

0 kommentarer: