måndag 13 oktober 2008

jag har trampat upp stigar där gränserna går

I bland eller rätt så ofta så lyssnar jag på Lars Winnerbäck. Det är nog den mest spelade artisten i min mp3 spelare. De texterna ger mig en konstig inspiration och kreativitet. Jag brukar oftast sitta och lyssna på väg till eller från jobbet på tåget. Där någonstans på spåret mellan låtarna kommer lusten och idéerna till att fota eller layouta. Jag har några citat från texterna jag tänkte fota bilder till. Vet inte varför hans texter träffar mig.

Eller kanske vet jag det innerst inne. Jag har en gammal vän som någon gång sagt att det som drivit oss är "oron". En känsla och ett sug som alltid drivit mig till både glädje och sorg. En känsla som gjort att "jag har trampat upp stigar där gränserna går". De senaste åren och nu efter mitt andra barn så är det rätt befriande att den där känslan inte är så stark längre, men det är den gammla känslan jag känner igen från Lars texter.

En annan sak jag funderat på när jag lyssnat på bra texter är något som jag borde ha koll på. Upphovsrätt. Att ha upphovssrätt på en låt fårstår jag. Men att ha det på en text är lite klurigare tycker jag. Vart går gränsen? Men kan ju inte ha upphovsrätt på ett ord. Och man kan mig veterligen inte ha det på en mening. Men en hel låttext? Nu pratar jag inte om musiken utan bara texten. Om jag återger en hel text från en låt, bryter jag mot upphovsrätten? Om ja skriver så här:

"men innan morgonen kommer, vill jag lämna några varma rader. Kanske möter vi en vår igen. Jag ångrar inga steg vid din sida. Jag vattnar dina växter än"

Och påstår att jag skrivit det fast det är Lars Winnerbäck. Har jag brutit mot upphovsrätten då? Om jag helt ovetande och mindre troligt skulle skriva samma mening utan att ha hört texten tidigare. Har jag gjort mig skyldig till en olaglig handling då? Nej det där måste jag ta reda på mer om. Okej jag har lite feber så jag skyller det här flummiga inlägget på det.

2 kommentarer:

leapox sa...

Du måste alltid ange källan, säger läraren i mig som rättar uppsatser.

Men älskling, du måste dela med dig av Lars W till mig, precis som du gjorde med Billie Holiday för en sisådär 10 år sedan... Vet du hur jag menar;)

Pierre Pocs sa...

Jo jag vet men du missar poängen. Var går gränsen. Vid ett ord. Vid två ord. Vid en mening eller vid tre meningar. När blir det ett citat rent rättsligt.

Dela med sig eller snåla ;)