torsdag 27 mars 2008

Gammal bakgrund


Tittade igenom lite gamla bilder och hittade en som är bland de först tagna med EOS 350 kameran. Bakgrunden är dock äldre än kortet då Kati står vid en runsten vid Balsta i Eskilstuna. Är det en porträttbild så skall det vara ett stående format säger många, men vad skönt att det inte finns några rätt eller fel när man talar om komposition. En tuff beskärning där också bakgrunden tillför något funkar bra på den här bilden tycker jag. Huvudmotivet är också det som är mest belyst så bakgrunden inte blir störande. En svag vinjetering ökar också den effekten.

Just nu är jag hemma för vård av barn och när lilla Maja sov så hann jag gå igenom lite dåligt organiserade skivor med gamla foton. Att gamla kort är kul att titta på är det ingen tvekan om, men det är också kul att se hur jag har utvecklats i mitt fotande.

Avslutningsvis kan jag berätta att min bärbara VAIO dator som jag för det mesta jobbar vid, och speciellt bloggar vid håller på att paja totalt. Vet inte om det är ram kretsarna eller hårddisken som har ballat ur, men det går riktigt segt. Tror att lösningen heter MAC Book ;) // Pierre

0 kommentarer: