söndag 17 februari 2008

Vad är en bra bild?


Vad är det som gör en bra bild? Vist har jag favoritfotografer som tar otroligt fina foton. De kan komposition och hanterar tekniken ut i fingerspetsarna. Däremot behövs det inte en duktig fotograf för att ta en klockren bild. Vad som gör en bra fotograf är mycket lättare att säga än vad som gör en bild riktigt bra.

Jag har heller inte något riktigt läger när det gäller manér och olika typer av bilder. Jag kan förundras av vacker arkitektur, landskaps och naturbilder, porträtt eller konstfoto. Ett klassiskt svartvitt porträtt imponerar lika mycket som en grym reklambild i starka färger på en produkt. Måste man välja?

En sak jag står för är dock att den nya tekniken som digitalt gett oss är bara till godo. Visst finns det ett hantverk i den analoga tekniken som vissa fotografer fortfarande hävdar är bättre dagens teknik. Okej vissa argument kanske är hållbara. Men i dag när var man har en digitalkamera av något slag så kommer det ju självklart fram mycket fler bilder och jag kan förundras över ett foto som en tioåring tagit med sin lilla digitala kompaktkamera eller mobiltelefon. För att inte tala om fördelarna med digital bildbehandling. Jag är garanterat inte en superduktig fotograf, men jag hanterar Photoshop väldigt bra. Det betyder att jag kanske inte alltid haft rätt slutare, bländare, ljus, komposition osv, men kan orda mycket i efterhand.

Diskussionen om vart gränsen går för bildbehandling tycker jag också är onödig. I ett medie som skall skildra verkligheten så skall en bild självklart inte vara manipulerad. Men vad är manipulerad? Beskuren och korrigerad vitballans? Eller ett inklonat montage. Nej det handlar inte om bildbehandling utan om etik. Att "photoshoppa" fram en bra bild handlar endast om, vad som är en bra bild. Inte om tekniken som tog fram den. En nyhetsbild handlar om situationen och kompositionen men om fotogrfen väljer att öka kontrasten och beskära den för att denna tycker att det lyfter bilden, so shoot! Åter en fråga om etik och inte om bildbehandling eller ny teknik.

Är det lättare att svara på vad som är en dålig bild? Kanske kanske inte. Vad tycker du? // Pierre

0 kommentarer: