söndag 24 februari 2008

Litet hack i XP

Jag satt och jobbade med datorn och irriterades över hur segt menyerna under startknappen visades. Jag satt och letade efter progam som var installerat för länge sedan, och att gå in under varje pil i menyn och leta tog sådan tid. Så jag hittade ett lite hack som snabbade upp startknappen betydligt. Vet inte vad tanken med en fördröjning av menyerna överhuvudtaget skulle vara bra för. Så här delar jag med mig. Det innebär ett ändrat värde i systemregistret och där bör du bara pilla om du vet vad du gör.

Börja med att klicka på kör under startknappen och skriv in Regedit enligt följande:


Där letar du upp följande värde HKEY_CURRENT_USER. Klickar dig ned till Control Panel och markerar Desktop.


Då ser du en lång rad med värden på höger sida där du dubbel klickar upp MenuShowDeley och ändrar värdet från 400 till 0.


Sen släcker du register editorn och startar om datorn. Då märker du att din startmeny blivit betydligt snabbare. Jag kan irriteras otroligt över när en dator känns seg, och när de medvetet lägger in sådan begränsningar så är det tortyr för en med halv damp ;) // Pierre

0 kommentarer: