måndag 25 februari 2008

Att skärpa upp en bild

Att ge ett foto mer skärpa i efterhand kan göra fotot till något helt annat. När jag skärper upp en bild använder jag Photoshops filter Smart Sharpen (Smart skärpa) och Unsharp Mask (Oskarp mask). Oftast gör jag en kopia av själva bildlagret där jag lägger själva skärpan. Detta gör att jag kan lägga på en selektiv skärpa på utvalda delar av bilden. Ett trick som skärper och samtidigt ger ökad kontrast är att lägga Smart Sharpen med liten mängd och hög radie. Detta gör att alla objekt i bilden "tittar" fram. Sedan lägger jag på Unsharp Mask med ungefär motsatta värden. Hög mängd och liten radie.

Oftast skärper jag upp en gång till efter att jag förminskat för webb. Konsten är att lära sig skärpa för det medie som bilden är tänkt att visas i. Klicka upp bilderna för att se bättre.
// Pierre


0 kommentarer: