söndag 17 februari 2008

Eskilstuna mot sommaren


Nu går vi i full fart mot vår och sommar. Vinter är inte min tid över huvud taget. Motivationen för det mesta verkar gå i ide samtidigt som björnarna. Nu är det lite ljusare på mornarna när jag tar bussen in till stationen i Eskilstuna för att ta mig till jobbet i Stockholm. Samma sak på hemresan, då det är lite ljusare. Dock är jag inte hemma med bussen i Slagsta där jag bor förens tidigast 18:30 och då är det inte mycket sol kvar. Men det blir ljusare.

Utsikten ovan är från min mammas fönster i Nyfors som ligger precis bredvid centralen därifrån jag åker varje morgon. Ifrån samma fönster tog jag häromdan ett kort på en orkide som stog i hennes fönster. Vinter och höst är heller ingen favorit årstid då jag tycker det är kul att gå ut och fota. Ja sådana där flummkort när man bara går ut på pormenad och tar med sig kameran. Nu tycker jag det blir gråa och trista bilder som mer liknar krigsdokumentation. Därför får man hitta på något inomhus med blixt, vilket jag i och för sig behöver öva mer på.

En plan jag har så fort det blir lita varmare är att när jag går från jobbet ta mig till Scandinavian Photo som ligger vid Norrmälarstrand. Där har jag kikat på ett vidvinkel objektiv (Sigma 10-20mm). Det är något som verkligensaknas i min utrustning. Jag gillar dokumentationsfoto och med ett vidvinkel fångar man så mycket mer på nära håll. Sen är det klart att jag måste bedriva en massiv lobbykampanj med min regering här hemma. Vi har rätt stora omkostnader inplanerade för sommaren så mitt prylintresse ligger rätt långt ned på hushållsagendan.

I kväll skall jag fortsätta att kicka på några videokurser om Photoshop Lightroom. Har Lightroom och börjar förstå fördelarna med arbetsflödet. Ladda in, sortera, märka och bildbehandla på et snabbt och smidigt sätt. Både RAW och Jpg. Jag kännde att jag tappat kontrollen över alla bilder och behövde ett program som gav mig en överblick av alla foton. Att Lightroom kan visa förhansbilder av foton som ligger på en urkopplad extern hårddisk är precis vad jag saknat tidigare. // Pierre

0 kommentarer: