måndag 7 december 2009

Porträtt


Sitter och har fixat lite bilder på Mathilda. Eller fixat och fixat. Det är inte så mycket att fixa, utan mest leker jag lite med färgtemperaturen för att få lite olika känslor i bilderna, och tar bort ett jäkligt irriterande dammkorn som smugit sig in i sensorn och ligger i nedre vänstra hörnet bara för att jag ska få något att göra. Måste säga att jag är jäkligt nöjd med bilderna på Mathilda och att kameran verkligen gillar henne. Här är ett rent porträtt. Enkelt och snyggt.

Om någon är nyfiken på vad jag använt för ljus kan jag säga att jag testade med fönsterljuset mitt framför Mathilda från början. Men det var så jädra grått ute så det blev en blixt med softbox på Mathildas vänstra sida och en reflexskärm på högra. På highkey bilderna i inlägget innan bytte jag ut reflexskärmen mot en blixt till och lade reflexskärmen under Mathilda för att få lite ljus nerifrån. Och så skruvade jag upp effekten rejält så klart.

Jag är inte riktigt vän med skärpan på bilderna för webben. Tycker det ser så olika ut olika datorer. Därför tog jag bort en bild i inlägget innan. Måste kolla upp det när jag får tid. Om någon tycker att det ser pixligt, skarpt, brusigt ut. Säg gärna till mig. Konstruktiv kritik uppskattas mycket!

Nu ropar sängen och mina ögon har nog redan gått och lagt sig...

1 kommentarer:

Photo by Maria sa...

Du tar jäkligt bra bilder och man blir lite avis, jag har en hel del att lära och en del saker att köpa för att kunna få nåt så när bra ljus och djup i mina bilder..

//Mia