söndag 14 december 2008

Är jag en gamer?


I fredags när jag stod på T-centralen så hade de en spelmässa uppställd. En massa tvspel som man fick prova. Jag tog med mig en tidning därifrån för att läsa på tåget. I den stod det "Vad är en gamer?" Och jag läste vidare att den typiske spelaren av dator och tvspel inte är någon finnig tonåring som är överviktig utan medelåldern på den typiska gamern är 33 år här och något högre i USA. Inte så konstigt egentligen när det var min generation som växte upp med de första konsol och dator spelen. Hur som helst så är det just spel jag sysselsätter mig med för det mesta när jag vill koppla av eller få fly från verkligheten för en kort stund.
Okej det går ju ingen längre stund när man har familj och jobb, men oftast föredrar jag lite spelande framför att läsa en bok någon timme. Ja men intelektet då? Men frågan är vilka sinnen som man egentligen matar när man spelar. Jag tror att spelande triggar fler sinnen än att läsa en bok. Fantasin, reaktionen, strategiskt tänkande och motoriken. Och så jädrans osocialt vet jag inte om spelandet är i dag. Jag har lirat ihop med en klan ett tag nu, och då pratar jag med vissa mäniskor jag alldrig träffat IRL. Det skulle knappast hända om jag satt och läste en bok. Eller hur. Jag läste också om ett test av vilken konsol man skulle satsa på. PS3, Xbox 360 eller Nintando Wii. Xbox 360 har störst utbud av stora titlar på spelen och det överlägset bästa online konceptet. Så för mig som numera lirar de flesta spelen online, så är Xbox 360 altså klart bäst.

Jag har köpt två nya spel jag lirar just nu. Call of Duty 5 World at War och Need for Speed Undercover. Ett skjuta spel och ett racing spel. Men online så är det fortfarande Call of Duty 4 som "äger" som mina yngre vänner online skulle säga ;)

4 kommentarer:

leapox sa...

Hm... måste ju onekligen hålla med om att tv-spelande är ett av dina största intressen. Osocialt? Jo, flera av spelen är det när man har familj. Men vissa spel är ju sociala, som Lips, Guitar Hero etc. Eller när du kör något med Cassi, då är ni ju osociala men sociala ihop. Fortsätt spela du, det är bra för ditt välbefinnande. Men glöm inte bort oss! Lagom är bäst och kanske bästa tiden för spel är när Maja sover och du behöver koppla bort din fru :). Puss.

Pierre Pocs sa...

Hehe ja vi har olika syn på vad socialt är ;)

Jensa sa...

Jag sällar mig till gamers då...

Har köpt Wii till familje i julklapp. Ska köpa Star Wars Force Unleashed till det i mellandagarna liksom en spelkonsol i form av lasersvärd. Så fantastiskt nördigt att man inte kan låta bli.

God jul och spela hårt!

Pierre Pocs sa...

Åh skulle kunna skaffa ett Wii bara för det spelet :)