måndag 1 december 2008

Mörkt blir ljust

Att byta färg på saker i Photoshop är inte direkt svårt och det finns flera vägar att gå. Men att gör något som är svart till vitt är lite klurigare. Jag har försökt mig på det förut och det har slutat med en inte så realistisk bild och ännu flera svordomar. Nu var jag inne på Labbet som är moderskeppets avancerade avdelning och hittade en smart lösning för just detta. Det handlar inte om att invertera den svarta eller mörka färgen, utan att invertera eller skjuta ljuskurvan. Det är inte så väldigt krångligt utan rätt logiskt när man väl får det förklarat. Det som tar tid är som vanligt att maska ut just det objekt man vill byta färg på. I det här fallet Katis jacka.
Nu ska jag dricka mitt te och sen är det god natt.

Mina lager för denna bild.

En skapligt vriden kuva.

Ps. Det översta kurvlagret i lagerbilden är en lokal kontrasthöjning på jackan då den blev lite kontrastlös. Det hade säkert gått att göra det i första kurvlagret här ovan, men jag jag gjorde att nytt med en enkel S-kurva av slöhet eller för jag då bättre vet var jag ska skjuta punkterna.

1 kommentarer:

leapox sa...

Snyggt! Däremot är inte min hållning på bilden lika snygg, hah hah!

Nu när ni ligger och sover så ska jag också pula med Photoshop... :)