onsdag 3 september 2008

Min fotoutrustning

Det verkar vara populärt att blogga om vad man har för fotoprylar och som den foto- prylnörd jag är, här är mina manicker ;)

Jag fotar med en Canon EOS 350D systemkamera. 8,5 Mp. Den har varit med ett bra tag nu och den har sällan gjort mig besviken. Den har några år på nacken nu och ska snart bli min backup kamera.
Canon EOS 350D fotad med SonyEricsson P1i.

Jag släpar nästan alltid runt på min Canon, men om den är för klumpig så har jag i alla fall alltid min telefon Sony Ericsson P1i som fotar i 3,2 Mp. Den tar helt okej bilder i bra ljusförhållanden. Och sen har den ju en klockren almanacka som jag inte kan vara utan.

Sony Ericsson P1I
Objektiven jag har är följande:
  • Canon 18-55 mm f4 (Standardglugg). Bra vidvinkelobjektiv.
  • Canon 28-105 mm f3,5-4,5 USM. Min favoritglugg för porträtt.
  • Canon 75-300 mm f4-5,6. Mycket zoom dålig skärpa.
  • Canon 50 mm f1,8. Håller på att bli min nya favorit.
75-300, 28-105, 18-55, Nissin Speedlight, trådutlösare.

Canon 50 mm 1,8 II

Multiblitz 2x200w.

Hensell 250w

Blixtar:
  • Som extrablixt i stället för kamerans inbyggda köpte jag en Nissin Speelight Di622 som jobbar ihop med Canons ETTL. Helt okej men kanske inte så snabb på att ladda om.
  • För studiobruk har jag ett kitt med två stycken Multiblitz 200w med två vita paraplyer och ett tranparent samt två stativ.
  • Min favoritblixt är en Hensell 250w med bouncer som står på ett luftbromsat Manfrotto stativ.
  • Jag har även en Prolite 82 blixt som smackar på 500w, men den ligger mest och väntar på att jag får en studiolokal någon gång i framtiden.
Jag köpte en reflexskärm från kaffebrus som är fem i en. Transparent, silver, guld (weaving), svart och vit. Den är jag jättenöjd med men saknar att den inte följde med en assistent som kan hålla den när jag är ute och fotar ;)

En trådutlösare för mindre skak i kameran, men jag ångrar att jag inte köpte en trådlös.

Sen har jag diverse små UV eller pol filter på alla objektiv. Mest för att skydda mot repor. Motljusskydd till 28-105 mm och till 50 mm. Senaste köpet var en vit plexiglasskiva 30x45 cm för 150 kronor som jag fotade de här objektiven på ;)

Minnesort på ynka 1Gb. Men det känns som att jag väntar med investeringar tills jag vet vilken ny kamera jag ska köpa. Då står även ett batterigrepp och fler minneskort påinköpslistan.

Sen skulle jag kunna berätta om min mani på webbkameror jag hade ett tag, men det besparar jag er.

Behind the scenes
Studio vardagsrum ;)

1 kommentarer:

Anonym sa...

hihi tack så mycket, den röda är nog den som jag är mest nöjd med själv med så^^. skaplig fotutrustning du har, inte alls avundsjuk, nej nej ;)